Onze regio groeit. In de komende decennia komen er 40.000 woningen en 32.000 arbeidsplaatsen bij. Voor de hele Metropoolregio Utrecht gaat het zelfs om 165.000 woningen en 110.000 arbeidsplaatsen. Deze groei heeft effect op de bereikbaarheid en de leefbaarheid in de regio. En die staan nu al onder druk...
Het netwerk van snelwegen en spoorwegen in onze regio is landelijk van belang; ze vormen de nationale draaischijf. Daarbij zijn we voor de bereikbaarheid van onze groeiende regio ook afhankelijk van de landelijke verbindingen die door ons gebied lopen. Denk aan de A1, de A28 en verschillende OV-verbindingen. Ze dienen een nationaal én een regionaal belang.
Hoewel elke gemeente een eigen mobiliteitsbeleid opstelt, met eigen ambities en prioriteiten, houden fietspaden, bus- en spoorlijnen en wegen niet op bij de gemeentegrens – of zelfs de provinciegrens. Om gezonde groei mogelijk te maken, is een transitie nodig naar meer gebruik van actieve, gedeelde en duurzame mobiliteit. Daarom is mobiliteit bij uitstek een onderwerp dat regiogemeenten gezamenlijk bespreken: keuzes in de ene gemeente hebben direct invloed op de situatie in een andere gemeente.
Zo ondersteunt de regio
Regio Amersfoort houdt zich bezig met gemeente overstijgende vraagstukken. We vertegenwoordigen regiogemeenten in verschillende overleggen tussen het Rijk en de regio (zoals U Ned). Zo brengen we de belangen van de regio in en vertalen we de gemaakte afspraken naar de regionale situatie.