Zo blijft Regio Amersfoort (ook ná 2040) bereikbaar
Groei in de regio heeft effect op de bereikbaarheid en de leefbaarheid. Rijk en regio kiezen voor een pakket van 25 maatregelen, die nodig zijn voor de bereikbaarheid in 2040.
De Regio Amersfoort is geliefd om in te wonen en te werken. In de komende jaren groeit de regio door. Er komen maar liefst 40.000 woningen bij en 32.000 arbeidsplaatsen. Deze groei heeft effect op de bereikbaarheid en de leefbaarheid. Niet alleen in onze regio, maar in de hele Metropoolregio Utrecht: dé draaischijf voor de bereikbaarheid van heel Nederland. Rijk en regio kiezen nu voor een pakket van 25 maatregelen, die nodig zijn voor de bereikbaarheid in 2040. Daarvan gaan we in 2025 met acht maatregelen aan de slag.
Een betere bereikbaarheid zit volgens alle partijen niet alleen in het aanleggen van meer autowegen. Het begint met bouwen op plekken waar woningen, werk en voorzieningen dicht bij elkaar zijn. Daarmee wordt voorkomen dat mensen lange afstanden moeten reizen. In de ‘Mobiliteitsagenda’ staan met name maatregelen voor de fiets en het openbaar vervoer.
Focus op fiets en OV, aandacht voor knooppunt Hoevelaken blijft
In de regio moeten drie nieuwe doorfietsroutes komen, twee hoogwaardige busroutes (Bus Rapid Transit) en meer treinen tussen Amersfoort en Utrecht en van Amersfoort richting Harderwijk. De aanpak van sluipverkeer is een van de maatregelen om de leefbaarheid te vergroten.
Op de weg is knooppunt Hoevelaken dé essentiële schakel in de autoverbinding tussen Noord- en Oost-Nederland en de andere landsdelen. Steeds vaker staat het verkeer hier stil, wat tot forse economische schade leidt bij bedrijven. Rijk en regio vinden een snelle realisatie van knooppunt Hoevelaken urgent, maar zolang hiervoor geen budget beschikbaar is zullen files in de komende jaren toenemen.
“Het spoor, de snelweg of provinciale weg stoppen niet bij de gemeentegrens. Daarom is het goed dat we deze Mobiliteitsagenda als regiogemeenten samen hebben gemaakt met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Utrecht, Rijkswaterstaat, ProRail en NS. We hebben elkaar nodig om de regio én ons land bereikbaar te houden. Denk aan het belang van knooppunt Hoevelaken en station Amersfoort Centraal. We zijn een essentiële regio in Nederland waar iets moet gebeuren en waar ook geld voor moet komen.”
Rob Metz, burgemeester Soest en voorzitter bestuurlijk overleg verkeer en vervoer Regio Amersfoort.
In 2025 meteen aan de slag
Rijk en regio hebben eerste financiële afspraken gemaakt over de uitvoering van de Mobiliteitsagenda. Hiermee kunnen acht maatregelen in 2025 uitgewerkt worden. Belangrijk zijn de ontsluiting op de snelweg van 3 woningbouwlocaties in Amersfoort-Bovenduist, Hoevelaken en Barneveld. En een studie naar de hoogwaardige busroutes tussen de Regio Amersfoort en het Utrecht Science Park. Het totaalpakket aan maatregelen zorgt ervoor dat meer mensen gaan fietsen en het openbaar vervoer gebruiken en dat de groei van het autoverkeer in de regio wordt gehalveerd.
Samenwerking in U Ned
De Mobiliteitsagenda is opgesteld binnen het onderzoeksprogramma U Ned. Hierin werken het Rijk en regio’s al enige jaren intensief samen om gezonde groei voor de regio’s Utrecht en Amersfoort bereikbaar te maken. Voor de Metropoolregio Utrecht was er al een Mobiliteitsstrategie richting 2040. Met de Mobiliteitsagenda is deze strategie nu concreet gemaakt voor de Regio Amersfoort. De Mobiliteitsagenda is een uitwerking van het NOVEX Ontwikkelperspectief Utrecht-Amersfoort.
Download hier de Mobiliteitsagenda Regio Amersfoort 2040.